Jak mieć więcej czasu?
Zarządzanie czasem to jeden z kluczowych elementów dbania o nasze życie i rozwój osobisty. Dlaczego? Ponieważ im więcej czasu jesteśmy w stanie zorganizować tym więcej jesteśmy w stanie osiągnąć. Czas, który zyskamy możemy przeznaczyć na własny rozwój, np. sport, naukę nowych kompetencji lub na tworzenie dodatkowego źródła dochodu. Co robić więc, żeby mieć więcej czasu?
1) Prowadź listę zadań
Planuj swój czas. Wystarczy Ci zwykła kartka i długopis. Nie potrzebujesz wyszukanych aplikacji. Ważne, żebyś miał tę kartkę zawsze przy sobie. Skreślenie każdego zadania przyniesie Ci dużo frajdy i zmotywuje do dalszego działania.
Więcej na ten temat przeczytasz w tym wpisie -> Jak wyznaczać i realizować cele?
2) Ustalaj priorytety i łącz zadania
Ustalaj, które zadania przybliżają Cię do celu i stawiaj je na początku hierarchi. Łącz zadania – zobacz co możesz załatwić za jednym zamachem. Jeżeli musisz jechać do sklepu to zobacz czy uda Ci się coś załatwić po drodze.
3) Sprawy 2-minutowe załatwiaj od razu
Jeżeli jakaś czynność zajmie Ci około 2 minuty to wykonaj ją od razu. Nie wpisuj jej na listę zadań.
4) Wstawaj wcześniej
Czasami wystarczy 30-60 min. Przemnożone przez 7 dni daje Ci dużo dodatkowego czasu.
5) Unikaj prokrastynacji
Odkładanie spraw na później sprawi, że zaczną się piętrzyć i w końcu trudno będzie Ci zabrać się do pracy.
6) Wykorzystuj każdą wolną chwilę
Stoisz w korku? Słuchaj podcastu. Czekasz w kolejce u lekarza? Czytaj książkę.
7) Odpoczywaj
Jeżeli będziesz przepracowany to stracisz zapał do działania i nie będziesz pracować efektywnie. Rób sobie przerwy.
8) Stosuj metodę małych kroków
Dziel zadania na mniejsze. Małymi krokami jesteś w stanie zrobić wszystko.
9) Deleguj zadania
Nie wszystko musisz robić samemu. Poproś kogoś o pomoc lub zleć wykonanie czegoś.
10) Skup się na jednej rzeczy
Wielozadaniowość to mit. Twoja uwaga rozprasza się w wielu kierunkach gdy chcesz wykonać jednocześnie wiele zadań. Skup się na jednej rzeczy. Zrób ją i bierz się za kolejną.
11) Pozbądź się pożeraczy czasu
Wiele rzeczy odciąga Twoją uwagę od tego na czym powinieneś się skupić. Należą do nich m.in. telewizja, skrolowanie facebooka, gry komputerowe itp.
Więcej na temat pożeraczy czasu i radzenia sobie z nimi znajdziesz w tym wpisie -> 20 pożeraczy czasu
Wprowadź te wszystkie zasady, a gwarantuję Ci, że zyskasz dużo czasu. Powodzenia!
